Laaja tutkimus osoittaa, että- ravintolisien käyttö on pikemminkin haitallista kuin kyödyllistä eli lähinnä hukkaan heitettyä rahaa.
Ravintolisien käyttö ei juuri hyödytä kansansairauksen ehkäisyssä – sen sijaan monivitamiini-, foolihappo- ja rautavalmisteiden käyttö voi jopa lisätä kuolleisuutta, osoittaa Minnesotan ja Itä-Suomen yliopistojen tuore tutkimus.
Laajassa Yhdysvalloissa toteutetussa tutkimuksessa oli mukana 38.772 naista. Osallistujista 65 prosenttia raportoi käyttävänsä ravintolisiä.
Tutkimuksessa havaittiin, että iso osa tutkituista ravintolisistä oli yhteydessä suurentuneeseen kuolleisuuden riskiin. Yksittäisistä yhdisteistä monivitamiinin, foolihapon, B6-vitamiinin, raudan, magnesiumin, sinkin ja kuparin käytön havaittiin lisäävän kuolleisuutta.
Ainoastaan kalsium näytti suojaavan kuolleisuudelta. Viime aikoina runsaasti tutkittu D-vitamiini ei ollut yhteydessä kuolleisuuteen.
Ravintolisien käyttöön liittyvä kuolleisuuden riskin lisäys oli tutkijoille yllätys, jollaista ei muissa tutkimuksissa ole havaittu, Itä-Suomen yliopisto kertoo.
Kokonaisuudessaan tulokset tukevat kuitenkin aikaisempia tutkimuksia, joiden mukaan ravintolisien käytöstä ei näyttäisi olevan hyötyä kroonisten kansansairauksien, kuten sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Joistain yhdisteistä voi olla jopa haittaa.
Yhdysvalloissa arviolta yli puolet väestöstä syö päivittäin vähintään yhtä ravintolisää. Ravintolisiä käytetään usein ehkäisemään kroonisia sairauksia, kuten sydän- ja verisuonitauteja. Ravintolisien käytön yleisyys on herättänyt huolta niiden pitkäaikaisista terveysvaikutuksista.
Tutkimus on osa Itä-Suomen yliopiston kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikön ja Minnesotan yliopiston kansanterveystietieteen laitoksen yhteistyötä.
Tutkimustulokset on julkaistu arvostetussa lääketieteellisessä Archives of Internal Medicine -julkaisussa.





Tämän e-kirjan (









"


