Mitä enemmän veressä on kalaperäisiä omega-3-rasvahappoja, sitä pienempi on eteisvärinän riski. Kasviöljyn omega-3 (ALA) sitä vastoin ei näytä vähentävän rytmihäiriöitä. Tutkimuksen julkaisi Yhdysvaltain Sydänliiton Circulation-lehti.
Eteisvärinä on yleinen sydämen rytmihäiriö, jota esiintyy eritoten diabeetikoilla ja ohitusleikkauksessa olleilla potilailla. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu kalan syönnin vähentävän eteisvärinän riskiä. Vaikutuksen on arveltu välittyvän kalan sisältämien pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen eikosapentaeenihapon (EPA) ja dokosaheksaeenihapon (DHA) kautta.
Kuopion yliopiston Sepelvaltimotaudin vaaratekijätutkimuksen (SVVT) alussa seerumin omega-3-rasvahappopitoisuudet määritettiin 2174 mieheltä, joiden ikä oli 42–60 vuotta. Tutkimuksen 17,7 vuoden seurannan aikana 240 miehellä todettiin sairaalakäyntiä vaatinut eteisvärinä. Niillä miehillä, jotka kuuluivat ylimpään neljännekseen seerumin pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen pitoisuuden perusteella, oli 35 prosenttia pienempi eteisvärinän riski verrattuna alimpaan neljännekseen.
Yksittäisistä omega-3-rasvahapoista vahvin yhteys havaittiin DHA:lla. Sen sijaan kasviperäinen omega-3, alfalinoleenihappo, ei ollut yhteydessä pienentyneeseen eteisvärinän riskiin, ei edes niillä tutkittavilla, joilla seerumin omega-3-rasvahappojen pitoisuus oli pieni. Suomalaiset saavat 80 % omega-3-rasvahapoistaan rypsiöljyn ALAsta ja vain 20 % kalasta.
Tutkimus puoltaa kalan syönnin lisäämistä sydämen terveyden edistämiseksi. Ruokavalion onkin hyvä sisältää vähintään kaksi kala-ateriaa viikossa, mieluiten rasvaisena kalana. Runsaasti omega-3-rasvahappoja sisältäviä kalalajeja ovat muun muassa anjovis, boquerone, sardiini, makrilli, lohi ja silli, kun taas esimerkiksi seitissä tai turskassa näitä rasvahappoja on hyvin vähän. Kotimaisista järvikaloista kannattaa suosia esimerkiksi muikkua. Myös kalaöljyvalmisteita voi käyttää, sanovat tutkijat.
Tutkimuksen rahoittajana toimi muun muassa Suomen Akatemia. Hanketta johti tutkijatohtori Jyrki Virtanen, Kuopion yliopisto, kansanterveyden ja kliinisen ravitsemustieteen laitos, kansanterveyden tutkimusyksikkö, p. 017-162957, Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen
Jyrki K. Virtanen, Jaakko Mursu, Sari Voutilainen, Tomi-Pekka Tuomainen. Serum Long-Chain n-3 Polyunsaturated Fatty Acids and Risk of Hospital Diagnosis of Atrial Fibrillation in Men. Circulation 2009;120:2315-2321. Abstract
Tohtori Tolosen kommentti
Kuopiolaistutkijoiden havainto kalaöljyn eteisvärinää estävästä vaikutuksesta ei ole ihan uusi. Harvardin yliopiston professori Dariush Mozaffarianin työryhmä raportoi jo vuonna 2004, että runsaasti omega-3-rasvahappoja syöneillä ihmisillä oli merkittävästi muita pienempi riski sairastua eteisvärinään.
Diabetes saattaa altistaa eteisvärinälle (Iltalehti 23.10.2009)
Huhtikuussa 2009 kalaöljyn omega-3-rasvahapot lisättiin veren rasvahäiriöiden (dyslipidemioiden) ja valtimotautien Käypä hoito -suositukseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lääkäreiden tulee näissä tiloissa suositella kalaöljyn käyttöä.
Facebook Social Comments Box for Joomla













"