Odottavan ja imettävän äidin nauttima kala parantaa lasten älyllistä suoriutumista.
Granadan yliopiston (UGR) professori Cristina Campoy johti tutkimusta, jossa mitattiin raskaana olevien ja imettävien äitien ravinnon vaikutusta syntyviin lapsiin.
Lapset, joiden äidit nauttivat runsaasti kalaa raskauden ja imetyksen aikana, suoriutuivat myöhemmin
verrokkeja paremmin kielellisissä tehtävissä sekä liikkeiden hienomotoriikassa, ja heillä havaittiin vähemmän käytöshäiriöitä.
Tuloksiin ovat todennäköisest vaikuttaneet etenkin kalanrasvojen pitkäketjuiset omega3-rasvahapot (DHA-yhdisteet), joita esiintyy aivoissa ja joita tarvitaan välttämättä niiden solukalvojen rakenteessa. Kaloissa on sekä omega 3- että omega 6-rasvahappoja, joita on tutkittu jo pitkään.
Pescado azul - siniset kalat
Espanjassa rasvaisia kaloja kutsutaan yleisnimellä pescado azul (siniset kalat) tai pescado graso (rasvaiset kalat). Rasvaiset kalat ovat parhaita rasvahappojen lähteitä. Kaikissa kaloissa on muiden ravintoaineiden ohella fosforia, jolla on katsottu olevan vaikutusta esimerkiksi muistiin ja luustoon.
Nutrimenthe-tutkimusta rahoitti 5,9 miljoonalla eurolla EU.
Rasvahappojen merkityksestä terveydelle voi lukea esimerkiksi tohtori Matti Tolosen sivuilta www.tritolonen.fi













"